Tuesday, October 24, 2017

PENGALAMAN DISERANG SAKIT JANTUNG, TAK MACAM YANG DISANGKA


Image result for heart attack
Ramai tak tahu sebenarnya kebanyakan serangan jantung berlaku secara tiba-tiba dalam keadaan yang tak disangka. Saya salah seorang berpengalaman berhadapan dengan pesakit yang terkena 'heart attack'. Ia berlaku dengan sangat pantas dan alhamdulillah pesakit segera ke hospital & berjaya diselamatkan. Namun siapa tahu apa boleh berlaku jika terlambat beberapa minit?

Tapi yang lebih memeranjatkan saya sebagai ahli keluarga ialah, tanda-tanda diserang penyakit jantung yang ditunjukkan adalah tidak seperti yang kita sangkakan! Sebab itu penting untuk anda tahu tanda serangan sakit jantung serta langkah perlu dilakukan semasa perjalanan ke hospital.

1) Rasa sakit di dada dan berpeluh

Image result for chest pain
Gambar sekadar hiasan

"Pada suatu pagi, saya mula merasa sakit di dada saya dan berpeluh, saya berasa tidak sedar bahawa apa yang sedang berlaku adalah serangan jantung, tetapi saya berada di tempat yang selamat dan saya suami saya saya pergi ke hospital dan saya terhubung dengan ECG dengan segera. Saya terkejut ketika kakitangan hospital memberitahu saya mengalami serangan jantung. Saya terburu-buru menjalani pembedahan dan meletakkan satu stent. Kembali ke pembedahan dan mempunyai dua stent lagi. Kemudian, doktor memberitahu saya ada bukti bahawa saya juga mempunyai serangan stok dan jantung yang tidak dikenali. Hari ini, saya berasa hebat! Saya masih mempunyai hari-hari yang baik dan buruk, tetapi saya bangun setiap pagi melihat ke hari dan peluangnya. Saya telah belajar dari penyakit jantung saya, dan sekarang saya mengambil perhatian lebih baik daripada sebelum serangan jantung saya. " - Janice



2) Rasa seperti masalah pencernaan / sakit perut


Related image
Gambar sekadar hiasan

Selepas beberapa minit, saya mula merasakan saya mengalami masalah pencernaan tetapi tidak terlalu teruk. Ia mula meningkat jadi saya pergi mengambil beberapa biji aspirin. Isteri bertanya, "abang okay? Abang kelihatan pucat" ketidakselesaan itu kemudian menjadi sakit dan merebak ke tangan saya, lengan saya seolah-olah bertukar jadi jeli, mereka sangat lemah sehingga saya tidak dapat mengangkatnya sama sekali. Kemudian isteri saya bawa ke hospital walaupun saya mula berasa baik, tapi isteri saya enggan patah balik. Sejurus kemudian saya diberitahu nurse yang saya menghidap sakit jantung.


3) Sakit di lengan kiri
Image result for discomfort left arm heart attack
Gambar rujukan

Saya tidak menyedari bahawa gejala awal yang saya alami adalah serangan jantung, kerana rasa sakit di lengan kiri saya, ketidakselesaan dada saya sama seperti masalah pencernaan dan sakit otot di leher dan bahu tegang. Anak lelaki saya mencadangkan mengambil aspirin, yang saya lakukan dan rasa sakit reda - walaupun tekanan dalam dada saya kekal. Saya menunggu dua hari sebelum mendapatkan rawatan perubatan dan kemudiannya bergegas dengan ambulans ke hospital. Di hospital, doktor memberitahu arteri kiri saya tersumbat dan saya menerima tiga stent.

4) Sakit belakang disertai sakit dada, lengan, dan rahang.

Image result for pressure jaw heart attack
Gambar sekadar hiasan
Saya bangun dengan kesakitan di bahagian belakang saya yang kemudiannya berpindah ke dada, lengan dan rahang. Saya tahu ia adalah gejala serangan jantung, tetapi saya fikir, "Saya berumur 40 tahun." Rakan saya memandu saya ke hospital dan yakin ia serangan jantung. Saya mempunyai 2 arteri tersekat dan menerima 5 stent. Pada tahun 2005, saya sakit di rumah dan saya muntah sepanjang hari. Pada malam itu saya bangun dengan sakit dada yang teruk, jadi suami saya memanggil 911 dan sekali lagi saya mengalami serangan jantung. Kali ini saya menerima triple bypass. Saya kini berasa elok.

Anda dah tahu simptom serangan jantung? Mari amalkan gaya hidup sihat dan amalkan 3 makanan natural untuk elak penyakit jantung. Ingat, ia boleh berlaku walaupun terhadap orang muda!
Rujukan ; iamproheart.com, experienceproject.com, womenheart.org, Webmd.com
Bermanfaat? Jom share dengan orang ramai. Siapa tahu mungkin perkongsian anda bakal menyelamatkan satu nyawa, hanya dengan menekan butang 'share' di bawah.

1 comment:

  1. bagaimana rasa setelah di pasang stent..?? boleh angkat barang berat..?? boleh bekerja shif malam..??

    ReplyDelete